Onze Begunstigers:

 

 

 

logominnaar

 

 

 

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (3)

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (5)

 

 

 

 

Racefiets kopen

 

Op deze pagina vind je informatie, advies, aanbevelingen en tips voor het kopen van een nieuwe of tweedehands racefiets.
Vooral als je voor de eerste keer een racefiets gaat kopen, is het verstandig deze pagina te lezen!

En weet je niet zeker wat de betekenis van bepaalde woorden is, raadpleeg dan ons Wieler Woordenboek

Algemeen
Bij het aanschaffen van een racefiets zijn er veel aspecten waar je op moet letten. Zo is het om te beginnen raadzaam 
eerst eens goed na te denken over de eisen waaraan de racefiets dient te voldoen en wat je er mee wilt. Blijf je in het vlakke polderland of ga je er de heuvels of zelfs de bergen mee in? Wil je een "gewoon" dubbel crankstel, een compact of toch liever een triple? Wil je alleen maar een beetje toeren of wil je je ook wel eens met een ander meten?
Maak vóór de koop altijd een proefrit en vraag de verkoper wat je niet weet. Domme vragen bestaan niet en al zou dat anders zijn: het gaat om jouw geld en om jouw fietsplezier!

Ook via internet kun je recensies over fabrikanten en modellen nalezen en andere fietsers naar hun mening vragen. Kijk bijvoorbeeld eens op het forum van fiets.nl en ga kijken bij verschillende winkels. Ga vooral niet over één nacht ijs, een fiets is immers een grote aanschaf. Bedenk bij het kiezen van de winkel(s) of je vooral gaat voor een lage prijs of voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Op websites van fietswinkels, -fabrikanten en -tijdschriften krijg je al snel enig inzicht van de meest gangbare fietsmerken in diverse prijsklassen.
Hieronder staat een aantal aspecten waar je bij de aanschaf van een racefiets op kunt letten, waarbij de bovenste het belangrijkste zijn.
 

Maat
Veruit het belangrijkste element bij de keuze van de juiste fiets is de maatvoering. Het rijden op een fiets van een voor jou verkeerde maat leidt op korte of langere termijn tot lichamelijke klachten.
Het is weliswaar mogelijk om een fiets volledig op maat te laten produceren, maar dat is erg prijzig en het is voor de niet-professionele wielrenner ook niet echt nodig.

Het belangrijkste aspect bij de maatvoering is de framemaat. Deze wordt weergegeven in cm en staat voor de afstand (gemeten langs de zitbuis) van het midden van de trapas tot het midden van de bovenbuis (center/center ook wel: hart-op-hart), of tot de bovenkant van de zitbuis (center/top). De benodigde maat is afhankelijk van de binnenbeenlengte (dat is de afstand van het kruis tot aan de grond, met blote voeten) en wordt berekend volgens de formule: 0,65 à 0,66 x BBL, waarbij BBL staat voor binnenbeenlengte in centimeters. Daarnaast is ook de bovenbuislengte van cruciaal belang omdat deze het verschil kan maken tussen (rug)pijn of niet. En fietsen met pijn is niet normaal!

Nadat de juiste framemaat is vastgesteld, kan de fiets verder op maat worden gebracht door te variëren in de breedte van het stuur, de lengte van stuurpen en stuurvoorbouw en de lengte van de cranks. Ook de afstelling, de lengte en de breedte van het zadel zijn belangrijk. Daarbij moet niet alleen gekeken worden naar de zadelhoogte (gemeten van het hart van de trapas tot het laagste punt van de bovenkant van het zadel), maar ook naar de terugstand van het zadel (afstand tussen de voorkant van het zadel en de loodlijn door de trapas), de afstand tussen de voorkant van het zadel en het hart van het stuur en naar de hoogte van het zadel ten opzichte van het stuur.

De betere fietsenverkopers hebben apparatuur voor het bepalen van alle juiste afstanden en maten, en daarmee dus ook de juiste framemaat. De ene winkel vraagt geld voor de meting, bij de ander vervallen de kosten bij aanschaf van een fiets en bij weer een ander is alles gratis. Meer informatie over het bepalen van de maten van de fiets vindt u onder andere op XXXXXX
Maar zelfs al zou je enkele tientjes voor een opmeting kwijt zijn, dan ben je per saldo voordeliger uit dan wanneer je daarop bespaart en met een verkeerde fiets naar buiten komt!

Prijsklasse
Als beginnend gebruiker van een racefiets kun je overwegen om niet direct de fiets met de duurste opties aan te schaffen. Het is dan wellicht beter een relatief goedkope fiets te kopen of ... een tweedehands. Alleen al op een website als marktplaats.nl
staan doorgaans enkele duizenden(!) racefietsen te koop.
Wanneer je een tijdje op zo'n fiets hebt rondgereden en met andere fietsers van gedachten hebt gewisseld, kun je alsnog een veel meer weloverwogen keuze voor een nieuwe fiets maken. Zie onze pagina Tweedehands racefiets kopen.

Materiaal en vorm van het frame
Bij de materiaalkeuze voor het frame is o.a. je eigen gewicht belangrijk. Ben je onder de 80 kilo dan kunt je een carbon of aluminium frame overwegen, Ben je zwaarder kies dan voor staal of titanium. Een racefiets met een stalen frame is het zwaarst. Titanium en aluminium zijn lichter en carbon het lichtst (sommige carbonframes wegen ruim minder dan 800 gram!). Een volledig carbon frame is vrij duur, daarom kiest men soms voor een aluminium frame met een carbon voor- en/of achtervork. Zo'n carbon voorvork reduceert de trillingen welke door het wegdek worden veroorzaakt. Een carbon achtervork doet dat veel minder en heeft vooral als voordeel dat men het mooi vindt (of niet).

Bij de framekeuze kom je ook voor de vraag te staan welke framevorm je voorkeur heeft.
Je hebt daarbij globaal de keuze tussen het klassieke frame met horizontale bovenbuis en een sloping frame (en dat spreek je uit als "slooping" en dus niet als "sloeping"!), dat is een frame met een aflopende bovenbuis. Qua stijfheid en geometrie hoeft zo'n sloping frame niet minder te zijn, maar men maakt zo'n frame doorgaans in minder maten dan een echt, klassiek frame.
Een fiets met een sloping frame wordt vanwege het volgens velen nog steeds lachwekkende uiterlijk ook aangeduid als Pipo de Clownfiets.

Wielen
Misschien zijn de wielen nog wel belangrijker dan het frame. De wielen moeten de berijder dragen en alle klappen en trillingen opvangen. Hoe slapper het wiel, hoe slechter de fiets zich gedraagt. Je kunt dan ook veel beter kiezen voor een kwalitatief iets minder frame en een iets goedkopere afmontage en betere wielen dan andersom.

Afmontage
Welke onderdelengroep ga je kiezen? Zo'n groep omvat het trapstel (derailleurs, ketting, kettingwielen, trapas en cranks), de remmen en de rem-/schakelgrepen en de naven. De meeste racefietsen zijn afgemonteerd met een groep van het Japanse Shimano, het Amerikaans/Duitse SRAM of het Italiaanse Campagnolo (financieel gesteund door Shimano). Shimano komt het meest voor, terwijl SRAM in snel tempo de markt aan het veroveren is. Campagnolo geeft hoe langer hoe meer terrein prijs op het eveneens Italiaanse (en zeer fraaie) Miche. Daarnaast zijn er nogal wat fijnproevers die hun fiets met onderdelen van FSA (laten) uitrusten.
In het algemeen geldt: hoe duurder de groep, hoe lichter het gewicht en hoe beter de kwaliteit. De diverse fabrikanten hebben per saldo een vergelijkbaar assortiment:
- Campagnolo (oplopend in prijs/kwaliteit): Veloce - Centaur - Athena - Chorus - Record - Super Record,
- FSA (oplopend in prijs/kwaliteit): Omega - Gossamer - Energy - Team Issue - SL-K - K-Force, 
- Miche (oplopend in prijs/kwaliteit): Sporting - Team 9 - Team 10 - Race - Primato - Supertype.
- Shimano (oplopend in prijs/kwaliteit): Tiagra - 105 - Ultegra - Ultegra Di2 - Dura-Ace - Dura-Ace Di2, en 

- SRAM (oplopend in prijs/kwaliteit): Apex - Rival - Force - Red.
Naast de keuze van de fabrikant en de groep heb je ook nog de mogelijkheid om - binnen de technische beperkingen van zo'n groep - je eigen verzetten te kiezen, dat wil zeggen om te kiezen hoever je versnellingen uit elkaar liggen. Je leest daar meer over op onze pagina Verzettentabellen.

Dubbel, triple of (super)compact
Aan deze belangrijke keuze van het voor jou juiste crankstel hebben wij een aparte bladzijde gewijd.

Cranklengte
Ook geen onderwerp dat in een paar regeltjes kan worden behandeld. Je vindt onze uitleg op de aparte pagina Cranklengte

Aërodynamica
De aërodynamische vormgeving van een fiets is vooral van belang bij het rijden van hoge snelheden. Immers: hoe gestroomlijnder het geheel, des te minder luchtweerstand heb je te overwinnen.
Het gewicht van een fiets - al dan niet in combinatie met jou als berijd(st)er - is bij elke verreden meter van belang, want hoe minder je heeft mee te torsen, des te minder hoef je je in te spannen. En dat gewicht wordt nog veel belangrijker wanneer je gaat klimmen in de heuvels of de bergen.

Zadel
Een goed zadel is heel belangrijk om klachten aan het zitvlak te voorkomen. De keuze van het zadel is erg persoonlijk. Het hangt af van de vorm en de afstand tussen je zitbotten of een zadel bij je past. De één zweert bij een hard zadel, de ander heeft liever een zachter exemplaar. Meestal merk je pas na enkele fietstochtjes of het zadel goed zit. Sommige zadelfabrikanten hebben acties waarbij het mogelijk is om een zadel eerst eens een paar weken te proberen alvorens je tot aankoop besluit. 

Pedalen
Nieuwe racefietsen worden doorgaans zonder pedalen geleverd. Je kunt dan kiezen welk kliksysteem jouw voorkeur heeft. Het is namelijk zeer aan te bevelen om een type pedaal te nemen waarbij je schoen aan het pedaal wordt "vast"geklikt. De krachtoverbrenging is dan beter omdat je niet alleen de pedalen omlaag duwt maar deze ook omhoog kunt trekken.
De voet is weer los te maken door de hak van de voet naar buiten te bewegen. Het is wel even wennen om met de voeten vast te zitten aan de pedalen, maar het feit dat vrijwel iedereen ze gebruikt geeft al aan dat het beter is om toch zo'n systeem te nemen.
De meest gangbare systemen zijn van Look en Shimano, terwijl de fijnproevers zich graag voorzien van systemen van Time en (veruit de mooiste van allemaal:) Speedplay.
De verschillen tussen de systemen zitten vooral in het materiaal waarvan ze zijn gemaakt en de mate van speling/fixatie. Het is zeer raadzaam om een systeem met relatief veel speling te nemen omdat de trapbeweging ook niet rechtlijnig is. Wanneer je schoenen zonder speling vastgeklikt in de pedalen zitten, kunt je al snel knieklachten krijgen.  

Een tweedehands fiets kopen?
Dat kan een uitstekende keuze zijn voor als je begint met toer- of racefietsen. Maar ... voorkom een miskoop! Lees daarom ook onze pagina Tweedehands racefiets kopen.

Beviel de informatie? Beveel de pagina (of onze website!) dan ook eens aan op een fietsforum. Bijvoorbeeld op fiets.nl. Dan hebben anderen er wellicht ook iets aan!

Wil je een echt fraaie tweedehands fiets, kijk dan even hier 

 

Auteursrechten e.d.

 

Buienradar

 

 

 

Bezoekers

We hebben 27 gasten en geen leden online