Onze Begunstigers:

 

 

 

logominnaar

 

 

 

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (3)

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (5)

 

 

 

 

Veiligheid

 

Veiligheid, een belangrijk onderwerp, zo niet het belangrijkste!

Bij het Zeeuwsch Vélocipède Genootschap wordt zelden gereden achter vaste voorrijders, maar vaak van kop gewisseld. Degene die de route heeft bedacht, hoeft dan ook niet altijd vooraan te rijden.
Om het fietsen in zo'n groep overzichtelijk en veilig te houden hanteren wij een aantal regels.
Als iedereen zich hieraan houdt wordt de kans op ongelukken een stuk kleiner.

Helm
Het is binnen onze club verplicht om tijdens ritten een helm te dragen, en je voorkomt daarmee dat je tot vervelens toe (en dat kunnen we erg lang volhouden!) aangeklampt wordt door leden die je om de beurt even komen uitleggen hoe onverstandig je bezig bent als je zonder helm rijdt. Want alleen als je geen hersens hebt, heb je ook geen helm nodig. Bespaar ons dus die moeite en koop een goede fietshelm. Verhalen dat die dingen niet lekker zouden zitten of dat de ventilatie niet goed zou zijn, stammen uit de vorige eeuw.


Onze Liesje van de ledenadministratie heeft wél hersens,
want zíj draagt een helm (foto Henk de Vries)

Plaats in de groep
Fiets met maximaal twee personen naast elkaar. De kans op ongelukken is dan een stuk kleiner. Bovendien is het wettelijk niet eens toegestaan met drie of meer personen naast elkaar te fietsen.
Probeer ook regelmatig wat kopwerk te doen. Na het kopwerk laat je je, afhankelijk van je positie, via de binnenkant of buitenkant van de groep afzakken. Overigens is het ook voor je conditie beter om regelmatig zelf op kop te rijden. Voortdurend helemaal achteraan fietsen is alleen weggelegd voor de sterkeren in de groep, omdat men na elke vertraging (zoals bijvoorbeeld door scherpe bochten, wegversmallingen en tegenliggers) extra energie moet steken in het dichtrijden van gaatjes om weer bij de groep te komen. Bovendien is achterin de kans groter dat u bij een valpartij betrokken raakt.

Tempo
Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, zodat er geen onrust in de groep ontstaat.
Rem dus niet voor elke bocht of zodra er iets geroepen wordt. Doe je dat wel dan moet je niet alleen zelf weer een gat dichtrijden, maar ook iederren achter je moet dat dan doen! Kun je niet fietsen zonder bij elk wissewasje in de remmen te knijpen, ga dan achterin de groep rijden en leer jezelf aan om gewoon door te trappen.
Houd in de gaten of de mindere fietsers het tempo nog aankunnen en meld dit aan de voorrijders zodat deze de snelheid eventueel kunnen aanpassen.


Kijk, als die fietsers niet zo vaak geremd hadden,
waren ze daar op dat moment niet geweest!

Waaierrijden
Een onderwerp dat een beetje in tegenspraak is met het uitgangspunt van maximaal twee personen naast elkaar! Maar ja, soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan of mag.
Deze techniek wordt toegepast bij tegenwind die van opzij komt. Er wordt gefietst in een lang lint, waarbij elke renner zo kort mogelijk schuin achter het wiel van zijn voorganger zit. Elke renner fietst dus iets links of rechts (afhankelijk van welke hoek de wind komt) achter zijn voorganger. Door deze tactiek neemt de windkracht in de groep steeds verder af.
De voorste renner laat zich na een periode van kopwerk afzakken naar de achterste positie in de groep, om weer op adem te komen. Dit afzakken gebeurt als de wind van links komt via de buitenkant van de groep. Bij wind van rechts via de binnenkant.

 
Een mooi voorbeeld van in de waaier rijden.
Wel met iets meer dan twee personen naast elkaar...

Rijd ook tijdens het rijden in een waaier NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT met je voorwiel geheel of gedeeltelijk naast het achterwiel van je voorganger! In een echte race tussen professionals is dat wel normaal, maar tussen toerfietsers zitten helaas soms enkele onbedaarlijke en levensgevaarlijke zwabberaars die plotseling zijwaarts uitwijken en je voorwiel dan een oplawaai geven. Nu zijn wij de beroerdste niet om je gezellig te komen bezoeken in ziekenhuis of revalidatiecentrum, maar het is niet het doel van onze club!
Wat een zijwaartse zwieper kan veroorzaken ziet u hier (link werkt niet).

Overigens: de techniek van het waaierrijden is veel uitgebreider beschreven in onze pagina's Waaierrijden (deel 1) en Waaierrijden (deel2).

Het aangeven van gevaarlijke situaties
In de loop van de jaren zijn er in de wielerwereld codes ontstaan om gevaren aan te geven. Deze codes zijn onder te verdelen in gebaren en uitroepen.

Uitroepen
De uitroepen geven aan wat voor situatie zich voordoet of voor gaat doen en wat er van de groep verwacht wordt. Voorbeelden van uitroepen zijn onder andere: Stoppen, Paaltje, Druppel, Drempel, Gat, Zand, Grind, Los beest, Glad, Voor, Tegen, Achter.
De uitroepen worden van voor naar achter "doorgegeven" in de groep. Het is dus niet alleen een voorrijder die roept.
Alleen de kreet "Achter" wordt natuurlijk van achter naar voren doorgegeven!

 
Paaltjes!

N.B.
"Vóór" wordt geroepen als zich een obstakel op de rechter weghelft bevindt, ongeacht of dit in dezelfde richting als die van de groep beweegt, stilstaat of naar ons toekomt.
"Tegen" wordt geroepen als zich een obstakel op de linker weghelft bevindt, ongeacht of dit in dezelfde richting als die van de groep beweegt, stilstaat of naar ons toekomt.
Helaas blijkt in de praktijk een aantal personen het verschil niet te weten tussen "Vóór" en "Tegen", zodat enige oplettendheid op prijs wordt gesteld!
"Achter" wordt geroepen wanneer één of meer medeweggebruikers de groep (willen) inhalen.

Gebaren
Stoppen: arm omhoog
Linksaf: linker arm schuin omhoog naar links
Rechtsaf: rechter arm (niet gedacht, hè?) schuin omhoog naar rechts
Obstakels en gaten: met gestrekte arm wijzen naar het obstakel of gat
Vóór: met de rechterarm schuin rechts naar beneden/achteren wapperen
Tegen: met de linkerarm schuin links naar beneden/achteren wapperen
Achter: tamelijk zinloos om te wapperen!

Verlichting
Beetje merkwaardig onderwerp voor een toerclub? Maar zichtbaar zijn in het verkeer is voor een fietser erg belangrijk en dus ook voor ons. Nu rijden wij het overgrote deel van onze ritten op klaarlichte dag, maar ook dan kunnen bijvoorbeeld mist, regen en schemering de zichtbaarheid ernstig beperken.
Omdat racefietsen zelden of nooit voorzien zijn van een vaste verlichting is het prettig dat het sinds 1 november 2008 is toegestaan om losse lampjes op de fiets te gebruiken. Daarbij moet je aan enkele regels blijven voldoen en die regels vind je hier (link werkt niet).

Honden en andere lieverdjes
Zo mogelijk nog gevaarlijker dan zwabberende of onnodig remmende fietsers zijn loslopende honden (en hun bazen en bazinnen). Menige hondenbezit(s)ter verkeert namelijk in de veronderstelling dat het normaal is om de hond uit te laten op of nabij een fietspad of rijbaan. Tot wat voor taferelen dat aanleiding kan geven, ziet u hier. VOLGT LINK

 

Je begrijpt: ook tijdens het rijden in een groep doe je er verstandig aan
zelf alles goed in de gaten te houden!

 

 

Buienradar

 

 

 

Bezoekers

We hebben 6 gasten en geen leden online