Onze Begunstigers:

 

 

 

 

 

logominnaar

 

 

 

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (4)

 

 

 

Hier kan

uw logo of

tekst staan (6)

 

 

Geschiedenis



Dat moet toch wel een bijzondere dag geweest zijn, die eerste april 1868.
Toen een aantal Heeren van Stand (voor Jan-met-de-Pet was dit financieel moeilijk bereikbaar) besloot om per vélocipède een gezamenlijke uitje van Middelburg naar Veere en terug te ondernemen.

 Vélocipède, 1869

De vélocipède was - wat we nu noemen - een loopfiets en heel misschien was er op Walcheren al een enkel exemplaar met trappers aan de vooras gemonteerd. Zeker is dat niet. De pedaalaandrijving is in de veertiger tot zeventiger jaren van de negentiende eeuw onafhankelijk van elkaar meerdere malen uitgevonden. Maar eerst op de wereldtentoonstelling in Parijs (1867) had Ernest Michaux een drietal trapfietsen geëxposeerd.

timbre500
Bedenk dat dit nog in de periode was vóórdat de hoge bi werd geïntroduceerd, die merkwaardige fiets met dat hoge voorwiel en het kleine steunwiel aan de achterzijde. Dit type deed eerst in 1870 zijn intrede.

Hoe dan ook, onderweg of bij terugkomst in Middelburg werd door de avontuurlijke Heeren besloten tot oprichting van het Zeeuwsch Vélocipède Genootschap, zodat men vaker gezamenlijk dit soort uitstapjes als sport kon beoefenen.
Al snel groeide het Genootschap en kreeg het ook leden buiten Walcheren, zoals de onvergetelijke - en ons veel te vroeg ontvallen - Abraham Luteijn uit Nieuwvliet.

Foto (gemaakt rond 1870) van
één van onze vroegste leden in Zeeuws-Vlaanderen:
Abraham Luteijn (bijgenaamd Bram Beete) uit Nieuwvliet*


En zoals we allemaal weten: goed voorbeeld doet goed volgen. Dus vanaf onze start in 1868 begonnen vele sportievelingen zich in allerhande clubjes, verenigingen en gezelschappen te verenigen.

koffiehuisMiddelburgsche Courant, 28 november 1876


Sindsdien heeft het Zeeuwsch Vélocipède Genootschap (en, als uitvloeisel daarvan, de wielersport in Zeeland) een grote vlucht genomen en vele grote en bekende namen voortgebracht zoals onze eigen Theo Middelkamp, Piet Rentmeester, Jo de Roo, Cees Bal, Jan Raas, Cees Priem, Maarten Ducrot, Ko, Patrick en Antwan Tolhoek en Johnny Hoogerland, terwijl we bij de dames natuurlijk onze eigen Keetie van Oosten-Hagen en haar zussen Bella, Heleen en Ciska niet mogen vergeten.

Fietswedstrijd bij het Badhotel 1903

Fietswedstrijd bij het Badhotel te Domburg, 1903


Op dit moment is het College van Genootschaps-Archivarissen en -Archeologen (het CGAA) druk bezig de roemruchte geschiedenis van het Genootschap en alle(!) daaruit voortgekomen Zeeuwse wielerclubs verder in kaart te brengen en in woord en beeld vast te leggen. Anders gezegd, de pagina is in bewerking.
Dit alles onder het bekende motto: Si non è vero, è ben trovato!

Voor meer informatie wijzen wij je o.a. op de volgende bronnen:
- Zeeuws Archief
- Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen
- Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland
- Heemkundige Kring Walcheren
- Heemkundige Kring De Bevelanden

- Gemeentearchieven van Middelburg, Veere en Vlissingen
- Minck, G.H., Fietsen door de eeuwen, Deventer, 1968, p.138
- Fuchs, J.M.; Simons, W.J., Voort, in ‘t zadel kameraden! Een eeuw fietsen in Nederland, Amsterdam, 1968
- Suchodolski, Bogdan prof.dr e.a., Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, deel 10, eerste uitgave, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1967
- http://www.zeeuwseankers.nl/nl-NL/verhaal/1204/fiets-van-bram-luteijn


Onze dames in vroeger tijden, ± 1905

 

* Wat opvalt aan de fiets van Abraham Luteijn is o.a. dat deze is uitgerust met een 12-spakig voorwiel (waarvan er één lijkt te ontbreken en één wel erg krom is) en een 10-spakig achterwiel. Vandaag de dag kiezen we toch liever voor meer spaken achter dan voor.

 

 

 

 

 

 

Buienradar

 

 

 

Bezoekers

We hebben 24 gasten en geen leden online